Autor článku: Joe Brouwer, Originál v EN jazyku: tu, Přeložil a upravil: Ing.Ján Pajerchin
Článek je přeložen a publikován s povolením autora - všechna práva vyhrazena.
"Pro přímou editaci v zásadě neexistují složité díly""
Takže dnes PTC Creo (Pro/E s CoCreate), NX (Solid Edge) se ST (Synchronní technologie), Autodesk Inventor s Fusion a uvolněný Solidworks Mechanical Conceptual nyní všichni nabízejí přímou editaci. Je tedy zcela zřejmé, že musíme mít k dispozici oba přístupy. Catia 5 je jediný balíček bez schopností přímých úprav. Catia 6 ho sice má, ale velké společnosti používající CATIA, (jako např. Boeing) se obávají takového přechodu kvůli velkým problémům s nekompatibilitou při přechodu z Catie 4. Jsem si jist, Boeing by si už nekoupil Catia 5, ale teď už není cesty zpět.
Je smutné že tyto doplňky neposkytli potřebnou funkčnost, která by jim umožnila využít tyto produktivní nástroje. Dospěl jsem k závěru, že zastaralý přístup Pro/E který využívají všechny tyto produkty nemůže efektivně integrovat funkce přímé editace pro jejich využití v procesu návrhu.
Inovativní navrhování dílů umožňuje uživatelům vytvářet neomezující historii vlastností, které tvoří aspekty dílů. I když je k dispozici historie vlastností, systém poskytuje uživateli možnost dynamicky měnit pořadí historie, bez inverzních účinků pravidel na vzájemné závislosti a omezení. Technologie SmartUpdate v rámci inovativního navrhování dílů pomáhá uživatelům, inteligentně řídí historii vlastností a poskytuje předvídatelné výsledky při provádění změn uživatelem. Inovativní navrhování dílů poskytuje vysokou úroveň flexibility tím, že umožňuje uživateli odkazovat se na geometrické objekty i bez ohledu na pořadí v historii, ve kterém se geometrie vytvořila. Tato flexibilita umožňuje uživateli pracovat, jako kdyby pracoval s fyzickým objektem ve svých rukou a odstranil pravidla vytvářené systémem.
Pojďme otočit motor a revidovat trubici
A zde je jednoduchý výkres provedené změny. Model je bez vazeb a při dané změně nenastaly žádné změny jakýchkoliv uvolněných dílů. Celá sestava je v jediném souboru, kde všichni účastníci mohou vytvářet různé koncepty.
Protože inovativní navrhování dílů podporuje i vlastnosti, uživatelé jsou schopni přidat konkrétní konstrukční pravidla pro vytvoření parametrického záměru návrhu. Výhodou tohoto přístupu je, že v případě potřeby umožňuje uživateli během návrhového procesu přidávat jen podstatné záměry návrhu aniž by systém nutně vyžadoval aplikovat pravidla, která se nemusí vztahovat k jejich konstrukčnímu záměru. Pokud například přidáme z katalogu otvory do středu zaoblení rohů dílu, tak po roztažení dílu otvory zůstanou na původním místě. V případě potřeby je však samozřejmě môžeue vazbit, aby se přizpůsobovaly šířce dílu. A je to pouze na Vás rozhodnout se kdy a kde chcete aplikovat příslušné vazby.
Toto je místo, ze kterého budete tahat vlastnosti tvarů (katalogy dílů či otvorů, vlastní tvary, díly a sestavy, nebo náčrty) čím extrémně pohodlně vytvoříte celý návrh.
Tento přístup má tři samostatné moduly. Díly, Sestavy a Výkresy. To znamená, že budete muset začít pojmenovávat díly, ihned jakmile začnete navrhovat. Všechny díly jsou externí soubory. Díly můžete sice navrhovat i přímo v režimu sestavy, což se nezdá být problémem. Ale PDM (správa dat) se problémem stává, a to i když pracujete sami.
Teto přístup umožňuje mít více dílů v jednom souboru nebo prostoru. Namísto vytváření externích dílů, díly a sestavy mohou existovat společně. A to je při koncepčním navrhování mnohem jednodušší. Všechny díly jsou ihned k dispozici. A pokud to projekt vyžaduje, mohou být připojeny i jako externí soubory. Pokud není vše hotovo - netřeba Vám žádné PDM (systém pro správu dat).
Nyní, když jsme si definovali pár přístupů, (jistě mnozí z vás ani nevěděli že existují), se pojďme podívat na některé příklady:
Zde je obrázek pro mnohé z Vás dobře známý.
Jde o poměrně jednoduchý díl. Vezměte si například, že tento díl jste nenavrhovaly vy a budete muset provést změny, jak je uvedeno v dalším příkladu. Co musis udelat? Musíte prostudovat, jak byl díl vytvářený. Původní návrhář by změny mohl provést snadno, pravděpodobně sice ne tak rychle jako v následujícím příkladu, ale mnohem rychleji než nový návrhář. Navíc - podle mých zkušeností, čím později jste díl vytvářeli tím těžší je vzpomenout si, jak byl vlastně tvořen.
Pamatujete si, že pro přímou editaci v podstatě neexistují žádné složité díly?
Nyní se podívejte na výše uvedený příklad. Přidáváním a úpravou vlastností jsem udělal pár libovolných úprav dílu. Také jsem bez problémů mohl některé vlastnosti odstranit. Na levé straně je strom vlastností. Všimněte si, že jediným základním tvarem je tvar BREP. Udělal jsem mnoho změn, které se nezobrazují jako vlastnosti. To je výsledkem přímých úprav čel. V pravém horním rohu si všimněte nabídku obsahující editační funkce dostupné přímo v programu pro přímé úpravy a které jsou k dispozici i po stisku pravého tlačítka myši. Vzhledem k tomu, že historie vlastností je do IronCADu plně integrovaná, udělal pár nových vlastností, jako propojení děr a zkosení. To vše bylo provedeno v průběhu 5 minut. Jak dlouho by to trvalo v SW ?? Nechápejte mě špatně, nejsem jeden z těch, kteří říkají, že daný systém je pro navrhování rychlejší, protože nejde zde o závod. Při navrhování je třeba přemýšlet o vhodném postupu, který je založen na znalostech a zkušenostech. Já vám tu jen demonstruji mnohem pružnější postup při navrhování - a to pomocí obou přístupů (s historií i s přímou editací) které jsou oba přímo přístupné v jednom programu. Nezískáte tím to nejlepší z obou světů, ale získáte opravdu nový svět !!
Upozorňujeme, že oba tyto díly mohou existovat souběžně v jednom souboru. Nemusíte tedy mít samostatné soubory dílů a sestav, pokud to samozřejmě nevyžadujete. Tento jev se nazývá UDE (Unified Design Environment).
Konstrukční záměr se "absolutně" vyžaduje při Pro/E - přísně na historii postaveném přístupu. Zde opravdu musíte plánovat svůj návrh dříve než začnete. Z mého pohledu to omezuje volnost a svobodu při navrhování. A právě svoboda při navrhování je obrovská výhoda systémů s přímou editací. Mám rád tuto svobodu při navrhování kdy mám vytvořené vlastnosti vždy snadno dostupné. Prostě chci mít k dispozici možnost návrhovat s historií, ale také možnost v případě potřeby přímo úpravovat tvar aniž by jsem musel jít zpátky do stromu historie do bodu, kde mohu provést změnu bez jakýchkoliv následků.
Zde je příklad využití přímé editace uprostřed návrhového procesu. Na obrázku vidíte příklad dílu s aplikovanou vlastností skořepina. Vyberu čelo a pomocí TriBallu přemístím nebo natočím vybrané čelo dílu.
Natočíme, případně i posuneme vybrané čelo. Ve stromu historie máme vlastnost Skořepina, která se nám přizpůsobila podle přímé úpravy vybraného čela.
Představte si, že můžete pracovat bez obav o záměr návrhu. Máte svobodu neuvěřitelného koncepčního na historii postaveného navrhování s možností díly přímo editovat když si to návrh vyžaduje
Prohlídněte si video uvedeného příkladu
Podle mého názoru, pro koncepční návrh je nejlepší právě Historie. Bez ohledu na to, jaký na historii postavený systém používáte, právě přístup k vlastnostem historie pro provedení změn je zdaleka nejrychlejší a nejjednodušší způsob jak dosáhnout pokroku ve Vaší práci. Vaše návrhy můžete dokončit i přímou editací, což ale pro nové návrhy nemusí být vždy vhodné.
Při změně návrhu s historií můžete narazit na mnoho problémů v závislosti na složitosti dílu. Přímá editace zde však má pár obrovských výhod. Při úpravě dílu se totiž nemusíte starat o to, jak byl díl vytvořen.
Ale proč byste se měli supokojit s jedním přístupem, když můžete mít oba? IronCAD má oba tyto přístupy integrovány do jediného systému! - A to Vám ne poskytne to nejlepší z obou světů, ale zcela nový svět !!
Nyní se podívejme na návrhové prostředí. Oddělené soubory pro díly a sestavy mohou být odpovědí pro rok 1980, ale pro dnešní dobu je to trochu zastaralé. Musíte začít pojmenováváním dílů a jejich umisťováním v sestavě. Ano, vím, že můžete navrhovat i v kontextu sestavy a vytvářet externí díly i přímo v sestavě. Ale navrhování v jediném návrhovém prostředí podstatně zvyšuje produktivitu tím, že správu dat můžete řešit až po dokončení návrhu. Mnohokrát jsou díly daného projektu jedinečné a mohou být ponechány přímo v sestavě, ze které v případě potřeby můžete vytvářet jejich detailní výkresy. Některé díly však nemusí být použity a můžete si je ponechat jako nadbytečné díly. Jednotné prostředí je lepším prostředím pro individuální návrháře a menší projekty. Věřím, že právě toto je pro zvýšení produktivity nejdůležitější. Je smutné, že existuje pouze jeden na historii postavený systém, který využívá UDE (jednotné prostředí), které mu v produktivitě dává obrovskou výhodu.
Proč? Protože jedině IRONCAD má neuvěřitelnou volnost navrhování s Inovativním navrhováním dílů spolu se standardními nebo uživatelskými katalogy, které mohou obsahovat společné položky pro různé projekty, a ze kterých lze tyto položky jednoduše přetáhnout do Vašeho modelu zahrnuty v jednom systému.
IronCAD je také jediný systém s oběma princípmy modelování (s na historii postaveném modelování jakož is přímou editací) integrovanými do jediného systému. Proč byste měli trpět "neohrabané" externí moduly pro přímé úpravy, když můžete mít k dispozici možnost přímo editovat jediným stiskem pravého tlačítka myši ?. Víme sice, že většina návrhů nevyžaduje funkčnost pro přímé úpravy, ale určitě je užitečné mít tuto schopnost přímé úpravy v případě potřeby okamžitě k dispozici
IronCAD je jediný na historii postavený systém který má UDE (jednotné prostředí). Stačí jen začít dělat návrhy. Všechny díly a sestavy jsou vám ihned k dispozici. Můžete vytvářet tolik přizpůsobení vašeho návrhu kolik chcete, a bez obav o externí díly. Můžete kopírovat a vkládat díly a sestavy ve stejném souboru nebo do/z jiného souboru. Jen si představte, je to jednoduché. Nemusí vás zajímat, kde byl díl vytvořen ... stačí s ním jednoduše začít pracovat. Není třeba zpřístupňovat žádný samostatný modul.
Popsali jsme vysokou míru volnosti a flexibility při Vašem navrhování. Takže to co je nejdůležitější není použitý princip ale samotný program nabízející všechny principy pro koncepční navrhování v jediném balíku - a to dělá práci na vašich modelech nejen jednoduchou, ale i zábavnou.